Columns

Ik schrijf een column voor het tijdschrift Profielen getiteld ‘dilemma op donderdag’. Ik probeer hierin steeds vanuit de bedrijfs- en beleidsethiek een probleem aan te kaarten. Wie er meerdere leest, ontdekt vanzelf meer over ethiek. In mijn openbare les ‘Morele Grip’ kun je nog veel meer lezen over mijn methode.

Hoeveel moeten jongeren overhebben voor een boomerprobleem?

Hoeveel moeten jongeren overhebben voor een boomerprobleem?

De ergste coronapaniek lijkt voorbij. Jelle van Baardewijk, filosoof en lector op de HR, maakt een ethische afweging over de vraag of we van jonge, gezonde mensen kunnen eisen grote offers te brengen om oudere en kwetsbare mensen te beschermen.…
Krijgen goede studenten voorrang op de intensive care?

Krijgen goede studenten voorrang op de intensive care?

Deze ‘COVID-19 killerfrage’ is op dit moment gelukkig niet aan de orde in onze ziekenhuizen, maar is opeens ook niet langer denkbeeldig. In Italië immers, staan artsen voor de keuze welke coronapatiënt intensieve zorg krijgt en welke niet. Lector Jelle…
Zijn vrouwenquota dé oplossing voor ongelijkheid?

Zijn vrouwenquota dé oplossing voor ongelijkheid?

De opmars van vrouwen in topbanen verloopt nog steeds opmerkelijk traag. In december stemde de Tweede Kamer – op beperkt gebied – voor vrouwenquota. Is dat de oplossing? Jelle van Baardewijk weegt voors en tegens af en werpt kritische vragen…
Vals brandalarm: schorsen of corvee?

Vals brandalarm: schorsen of corvee?

Alarm! Alarm! Zo nu en dan loopt de spanning bij bepaalde studenten zo hoog op dat ze de afname van tentamens saboteren door het brandalarm te activeren. De hogeschool treedt dan hard op: de vandaal wordt een jaar geschorst. Een…
Jaarlijkse onderwijsevaluatie: nodig of overbodig?

Jaarlijkse onderwijsevaluatie: nodig of overbodig?

De onderwijsperiode loopt op zijn einde en dat betekent dat er weer geëvalueerd moet worden. Studenten vullen onderwijsevaluaties in en docenten komen op gesprek bij leidinggevenden. Niemand lijkt daar veel zin in te hebben. De vraag van deze week is:…
Behouden of innoveren?

Behouden of innoveren?

Is stilstand achteruitgang als het over onderwijsontwikkeling gaat? Sommige experts denken van wel, maar filosoof Jelle van Baardewijk heeft daar zo z’n eigen gedachten over. Onlangs sprak ik een manager van een groot bedrijf die haar mond vol had van…
Klimaatontkenning of linkse indoctrinatie?

Klimaatontkenning of linkse indoctrinatie?

Je kunt nauwelijks nog met duurzaamheid en klimaat bezig zijn zonder in een ideologisch debat terecht te komen, concludeert filosoof Jelle van Baardewijk. In dit Dilemma op Donderdag analyseert hij hoe we als hogeschool in dat mijnenveld kunnen opereren. Ons…
Durf te denken!

Durf te denken!

De medezeggenschap van de hogeschool stemt achter gesloten deuren. Daarmee win je een zekere vrijheid, analyseert filosoof Jelle van Baardewijk, maar er gaat ook iets mee verloren. Is het uiteindelijk een goed idee of niet? Je leest het in dit…